Hieronder vind u de uitgewerkte versies van de juryverslagen van het ONHK op 4 november 2017. (Voor het persbericht, klik hier)
Peter Kleine Schaars
Deel 1
Maat 19: blijf bij elkaar in de cadans.
Maat 55: signalen 3e trompet mogen zeker meer.
Hoor een mooie harmonieklank. Maar de balans tussen de secties kan zeker nog gefinetuned worden klar-sax hrn-tsax
Door de opeenstapeling van nieuwe motieven op hetzelfde harmonische schema wel proberen het muzikaal spannend te houden.
Deel 2
Ook hier datzelfde: zoek in de lange lijnen een duidelijke muzikale richting.
Het is harmonisch zo sequensmatig.
Deel 3
Klinkt bijna als deel I: zoek naar interpretatie die past bij de titel.
Maat 72: niet altijd netjes bij elkaar.
Naast al deze ‘aantekeningen’ wel een zeer fraai orkest dat misschien wel een divisie hoger mag uitkomen.
Basis staat goed. Alles mooi in de grondverf. De totaalklank van het orkest kan nog wat ontwikkelen, blijf bewust vanuit het hout.
Veel succes
Peter Kleine Schaars
Alex Schillings
Deel 1
Suggestieve opening. De balans zegt m.i. te weinig over hoofd- en bijzken. Te veel vanuit dezelfde dynamische benadering.
Geef meer ruimte aan nieuwe elementen, nieuwe motieven.
Articulatietekens hebben nog te weinig muzikale betekenis.
Bij tenuto echt versnellen en fraseren laten.
Tutti mogen m.i. meer vanuit een gedegen analyse klinken.
Wat zijn hoofd- en bijkleuren.
Er wordt met zeer groot gemak alle technische en ritmische elementen gespeeld. Heel goed.
Deel 2
Mengklanken in het begin is qua opbouw niet fraai.
Alles is eigenlijk gewoon te sterk.
Zuiverheid van hobo meer controleren.
Maat 33: slagwerk graag in dienst spelen.
Maak in “dit soort partituren” bewust meer scheiding tussen hoofd- en bijzaken. Ga minder uit wat gedrukt staat. Realiseer een orkestklank die opgebouwd is uit lagen/registers.
Orkest heeft veel mogelijkheden.
Deel 3
Opening slibt dicht.
Orkest heeft zeer fraai koper.
Zeer fraaie piccolo-fluit ……
In dit deel zou “ik” minder tenuto in het koper spelen. Meer dans. Zoals de tamboerijn doet vermoeden.
Maat 56: opbouw van dit deel kan met meer analyse transparanter klinken.
Niet (nooit) gezamenlijk ff (bestaat niet).
Zeer fraai orkest. Compliment
Alex Schillings
Hennie Ramaekers
Deel 1
Trompetten graag in ff iets méér profileren.
Techniek fraai na 19 en 23.
Fraaie schakelingen tussen registers. Goede kleuring.
Intonatie in het algemeen stabiel. Na 55 doorzichtig.
Maat 71: balans bewaken. Goede articulatie in koper.
Karakter goed getroffen.
Deel 2
Fraai opening. Vanaf 9 fijnzinniger. Maat 20 e.v. goede orkestklank. Samenspel i.h.a. verzorgd.
Méér muzikale spanning in lange thematische lijnen.
Timing dynamiek kan nog verbeterd worden.
Mooie sfeervolle momenten na 72.
Deel 3
Discant in opening profileren. Niet versnellen vanaf maat 13. Technisch goed spel. Maat 25 mooi! Soms nog meer muzikaal in “2” denken/spelen.
Maestoso op balans letten in tutti.
Fraai concert!