Concours B-orkest 24-11-12 Juryverslagen

geschiedenis

Jurylid 1:

Silva Nigra:
Solo stemmen inleiding meest goed. Kleine intonatieproblemen. Goede atmosfeer beginfase. Trompet solo prima, trombone idem. Goede tuttiklank, beschaaft klinkend geheel; alle details goed hoorbaar. Dynamisch verschil kan soms nog iets groter (expressieve spel). 67 Hout begin wat slordig. Tempo (samenspel) iets gehaast/struikelend. 96 En verder goede details. 104 En verder klinkt toch wat gehaast, daardoor iets slordig. 120 Kan meer piano zijn. Groot koper – unisono stemming nog kritisch (met name E – Fis). 130 Goede sfeer. 140 Samenspel meer ongelijk. 152 Koper, wel gelijk articuleren, nu verschillend. 196 Fluit – Piccolo
stemming lastig. Dit gedeelte klinkt nog wat wankel. 169 Goed tempo/karakter, technisch veel goeds! Tuttiklank blijft beschaafd en doorzichtig. Veel goed spel, aardig werk.

Rhapsodia:
Intro kan nog wat ´grootser´, overigens mooi doorzichtig spel. A Goed tempo/karakter, goede tromboni! C Prima. 55 Minder gaaf. D Koperthema kan meer hebben. Overgang 6/8 minder geconcentreerd. G Doorzichtig tuttispel; details goed hoorbaar. H Samenklank nog wat wankel (met name hout). Dal Segno: enkele slordige momenten. I Kan meer hebben. Ook slotfase laten ´klinken´. Stemming slotmaten minder. Iets minder als het eerste werk. Toch veel goeds! Mooie klank!

Jurylid 2:
Silva Nigra:
Alles goed in de breedte ´uitspelen´. Verder goed in klank en opzet. Naar 34 toe figuraties duidelijk houden (balans). In tutti naar 59 toe balans meer ´uitbenen´ voor meer transparantie. Allegro: ritmisch wat meer profileren en attentie samenspel en ook in dit deel meer attentie voor balans (met name in tutti´s). Onder andere 104 beetje rommelig (ritmisch samenspel). Largo: choral pas op intonatie, zo ook in Andante. Balans en intonatie in akkoorden wankel. Blijf ook alert op toonvorming in piano-
spel (bijv. 152 t/m 6/8) Galopp: Goed begin zo! Van af 191 pas op akkoordbalans. Verder goede basisklank. Primaire lijn wat onduidelijk (balans) (in tutti´s). Pittig spel.

Rhapsodia:
Balans – meteen in begin beter afstemmen. Veel details weggedrukt. Allegro: balans 3stemmigheid. Verder mooi in klank en beweging. Balans! (bijv. in D maten 4/7 etc. niet te horen). Andante: molto expressieve en beweging-begeleiding veel meer afwerken in details en functie. Ook dit gedeelte heeft in principe goede klank en ´drive´. Werk veel meer af in de muzikale details. De (jeugdige) kwaliteit is er. Ook naar slot toe goede klank (mooie hoorns) en heel positieve indruk. Met wat meer accuratesse helemaal op de goede weg.

Jurylid 3:

Silva Nigra:
Sfeervol begin. Fraai hout piu mosso. Accenten/?????? trompet 23/24 verbeteren. Idem trombone. 34 Mooie orkestklank; kleine balansproblemen. 42 Graag iets meer kleine dynamiek. 67 Articulatie nog iets lichter/?????. 72 Graag minder statisch, timing geven. Kleine telaccenten op 3e tel. Verder mooi van karakter. 120 Sfeervol. Liberamento nog nobeler denken / = spelen. Degelijke solo 130. Na 140 thematiek en vooral lange noten meer body/zuurstof geven. 152 Kan iets zekerder. Goede vocals!
Klarinet 171 nog stug. ??? verder technisch soepel. Mag nog iets meer lef in finale hebben. Verder ok!

Rhapsodia:
Mooie opening. Trombone/hoorns na A goed van klank. Achtste nootjes in begeleiding statisch. Speels orkestspel na C. Overgang naar Andante kan dynamisch verbeterd worden. 6/8 tel wel wat onrustig. Kleine oneffenheden. Timing crescendo-decrescendo uitdiepen. Overgang naar H muzikaal ´spannender´ maken. H Zuiverheid minder. Klankvorming 159 en verder minder. Samenspel sluitend houden. Slot uit balans en detonatie, jammer. Verder veel positiefs te beluisteren. Een mooi, muzikaal spelend orkest met gevoel voor klankkleur en muzikale karakters.

Tags :

geschiedenis

Share This :